Mitä tehdä, jos vaihtoautossa ilmenee vikoja oston jälkeen?
Kuvittele tilanne: olet juuri hankkinut vaihtoauton, mutta parin viikon ajon jälkeen huomaat outoja ääniä moottorista. Mitä nyt pitäisi tehdä? Jos vaihtoautossa ilmenee vikoja oston jälkeen, sinulla on kuluttajana tiettyjä oikeuksia. Myyjäliikkeellä on vastuu sellaisista vioista, jotka ovat olleet autossa jo myyntihetkellä. Tärkeintä on toimia nopeasti: dokumentoi viat, ilmoita niistä kirjallisesti myyjälle ja tiedä oikeutesi neuvotteluissa. Tässä artikkelissa käymme läpi, miten toimia kun vaihtoautosta löytyy vikoja kaupanteon jälkeen.
Vaihtoauton vikoja kaupanteon jälkeen – mitä sinun tulisi tietää?
Vaihtoautokaupan jälkeen ilmenevät viat ovat melko yleisiä, mikä ei ole yllättävää, sillä käytetyt autot ovat jo nähneet elämää. Suomen kuluttajansuojalaki tarjoaa sinulle kuitenkin merkittävää turvaa myös käytetyn auton kaupassa.
Kuluttajansuojalain mukaan myydyn tuotteen, myös käytetyn auton, tulee vastata sitä, mitä on sovittu. Myyjäliike on vastuussa virheistä, jotka ovat olleet autossa jo kaupantekohetkellä, vaikka ne ilmenisivät vasta myöhemmin. Tätä kutsutaan virhevastuuksi, ja se kestää lähtökohtaisesti kuusi kuukautta auton ostopäivästä.
On kuitenkin tärkeä ymmärtää, että kaikki vaihtoautossa ilmenevät ongelmat eivät automaattisesti ole myyjän vastuulla. Tavanomainen kuluminen ja käytön aiheuttamat viat ovat yleensä ostajan vastuulla, erityisesti jos auto on jo vanhempi tai sillä on ajettu paljon.
Milloin myyjä on vastuussa vaihtoautossa ilmenneestä viasta?
Myyjäliike on vastuussa vaihtoautossa ilmenneestä viasta, kun kyseessä on piilevä virhe, joka on ollut autossa jo myyntihetkellä. Kuluttajansuojalain mukaan myyjän virhevastuu kestää vähintään kuusi kuukautta kaupantekohetkestä, ja tänä aikana ilmenneiden vikojen oletetaan olleen autossa jo ostohetkellä, ellei myyjä pysty muuta todistamaan.
Virhevastuun ja takuun välillä on merkittävä ero: takuu on myyjän vapaaehtoinen lisäsitoumus, kun taas virhevastuu perustuu lakiin ja on voimassa takuusta riippumatta. Huomioitavaa on, että jopa takuuajan päättymisen jälkeen myyjällä voi olla vastuu piilevistä virheistä.
Piilevä virhe on sellainen, jota ei olisi voinut havaita normaalissa tarkastuksessa ennen ostoa. Näitä voivat olla esimerkiksi:
- Vakavat moottori- tai vaihteistoviat, jotka eivät näy koeajossa
- Piilossa olevat ruostevauriot
- Aiemmat kolarivauriot, joista ei ole kerrottu
- Auton todellisen ajokilometrimäärän vääristely
Myyjä ei kuitenkaan ole vastuussa viasta, jos se johtuu esimerkiksi normaalista kulumisesta, ostajan virheellisestä käytöstä tai huollon laiminlyönnistä.
Miten tehdä reklamaatio autoliikkeelle?
Kun havaitset vian vaihtoautossasi, tee reklamaatio myyjäliikkeelle mahdollisimman pian. Kirjallinen reklamaatio on aina suositeltavin tapa, sillä siitä jää todiste. Toimi näin:
- Dokumentoi viat huolellisesti: ota valokuvia, videoi ongelmaa ja kirjaa ylös milloin ja miten vika ilmenee
- Ilmoita viasta myyjälle kohtuullisessa ajassa – yleensä kahden kuukauden kuluessa vian havaitsemisesta
- Lähetä reklamaatio kirjallisesti sähköpostilla tai kirjeenä, säilytä kopiot itsellesi
- Sisällytä reklamaatioon seuraavat tiedot:
- Auton tiedot (merkki, malli, rekisterinumero, ajokilometrit)
- Kaupantekopäivä ja -paikka
- Tarkka kuvaus havaitsemastasi viasta
- Milloin ja miten vika ilmeni
- Miten haluat asian ratkaistavan (korjaus, hinnanalennus jne.)
Muista, että kuluttajana sinun tulee antaa myyjälle kohtuullinen mahdollisuus vian korjaamiseen. Älä teetä korjauksia muualla ilman myyjän suostumusta, sillä se voi vaikeuttaa reklamaatioprosessia.
Mitä vaihtoehtoja sinulla on, jos autoliike ei suostu korjaamaan vikaa?
Jos autoliike kieltäytyy korjaamasta vikaa tai ette pääse yhteisymmärrykseen asian ratkaisemisesta, sinulla on kuluttajana useita toimintavaihtoehtoja:
Ensimmäisenä vaihtoehtona kannattaa ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan (puh. 029 505 3050), josta saat maksutonta neuvontaa tilanteesi ratkaisemiseen. Neuvojat voivat myös auttaa sovittelemaan riitaa sinun ja autoliikkeen välillä.
Jos sovittelusta ei ole apua, voit tehdä valituksen kuluttajariitalautakuntaan. Lautakunnan käsittely on maksutonta, eikä vaadi lakimiestä. Lautakunta antaa ratkaisusuosituksen, joka ei ole juridisesti sitova, mutta jota autoliikkeet usein noudattavat maineensa vuoksi.
Viimeisenä vaihtoehtona on asian vieminen käräjäoikeuteen, mutta tämä on usein aikaa vievä ja kallis prosessi.
Kuluttajansuojalain mukaan sinulla voi olla oikeus:
- Vaatia vian korjaamista veloituksetta
- Pyytää hinnanalennusta, joka vastaa vian aiheuttamaa arvon alentumista
- Purkaa kauppa kokonaan, jos virhe on olennainen
- Vaatia vahingonkorvausta, jos viasta on aiheutunut sinulle ylimääräisiä kuluja
Miten voit varautua ongelmiin jo autokauppaa tehdessä?
Paras tapa välttää ikäviä yllätyksiä vaihtoauton kanssa on ennakoiva toiminta jo ostovaiheessa. Näin minimoit riskit ja varmistat oikeutesi mahdollisissa ongelmatilanteissa:
Teetä autolle puolueeton kuntotarkastus ennen ostopäätöstä. Vaikka se maksaa, se voi säästää tuhansia euroja myöhemmiltä yllätyksiltä. Kuntotarkastuksessa ammattilaiset käyvät auton läpi perusteellisesti ja tunnistavat mahdolliset piilevätkin ongelmat.
Varmista, että kaikki sovitut asiat kirjataan kauppasopimukseen. Sopimuksessa tulisi selkeästi mainita auton kunto, mahdolliset tiedossa olevat viat, huoltohistoria ja se, mitä myyjä on luvannut auton ominaisuuksista.
Kysy myyjältä mahdollisesta vaihtoauton takuusta ja sen ehdoista. Monet autoliikkeet myöntävät vaihtoautoilleen lyhyen takuun, joka antaa lisäturvaa ensimmäisille kuukausille.
Tutki auton huoltohistoria huolellisesti ja tarkista, onko huollot tehty ajallaan. Säännöllinen huoltohistoria on usein merkki hyvin pidetystä autosta.
Ongelmatilanteissa meillä Autokarissa pyrimme aina ensin löytämään ratkaisun neuvottelemalla. Uskomme, että avoin kommunikaatio ja asiakkaan edun huomioiminen ovat avain pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin. Jokainen vaihtoautomme käy läpi perusteellisen tarkastuksen ennen myyntiä, millä pyrimme varmistamaan turvallisen ja huolettoman autokaupan kaikille asiakkaillemme.

